Rancangan Pengajaran bagi Set
Pengajaran Makropengajaran
Matapelajaran :
Bahasa Malaysia
Tarikh
/ Hari : 08 Oktober 2012 /
Isnin
Masa : 10.35 pagi – 11.35 pagi (60 minit)
Kelas : Tahun
5
Bilangan Pelajar : 22 Orang
Tajuk : Aktiviit Sekolah
Subtopik : Aktiviti Bergotong-royong
Membersihkan Bilik Darjah
Membersihkan Bilik Darjah
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran ini, murid-murid akan dapat :
1.Menulis 5 ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan gambar.
2.Membaca 5 ayat yang ditulis berdasarkan gambar.
Hasil Pembelajaran :
8.2 Aras 1 (i) : Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
5.1 Aras 1 (i) : Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid telah mengetahui tentang pelbagai jenis aktiviti yang dijalankan di sekolah.
Alat Bantu Mengajar : Carta,
kad gambar, kad imbasan, kad manila, kertas majong, pen
marker, lembaran kerja.
Pendekatan/strategi : Berpusatkan guru dan murid.
Kaedah : Sumbangsaran, bersoal jawab, perbincangan, latih tubi.
Nilai-nilai : Keberanian, bekerjasama, kerajinan, bertanggungjawab, rasional, menjaga kebersihan kawasan, tolong-menolong, prihatin.
KBKK : Menjana idea, menghubungkait, mencatat maklumat,mendengar dengan berkesan.
Pelaksanaan Pengajaran
dan Pembelajaran
Langkah / Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/ Kaedah/
ABM/ Nilai/ KBKK |
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
|||
Set
Induksi
(3
minit)
|
Pengenalan
• Ayat
tunggal
• Ayat
majmuk
|
1.Guru menunjukkan
beberapa kad gambar dan menyuruh murid
meneliti gambar yang dipaparkan.
2.Guru meminta murid ke hadapan untuk menyuaipadankan kad imbasan (kata kerja) dengan kad gambar. 3.Guru memberi peluang kepada sesiapa yang ingin membina ayat secara lisan berdasarkan suaipadan kad imbasan dengan kad gambar tersebut. 4.Guru menyoal murid tentang pembelajaran hari ini. |
1. Murid melihat dan meneliti setiap gambar yang
ditunjukkan oleh guru. 2. Murid ke hadapan untuk melakukan aktiviti suaipadan kad imbasan dengan kad gambar. 3. Murid angkat tangan dan membina ayat tunggal
atau ayat majmuk secara lisan.
4. Murid akan menjawab : "Tulis ayat".
|
Strategi : Berpusatkan
guru dan murid. Kaedah : Bersoal jawab, Perbincangan. ABM :
Kad Imbasan, kad gambar.
Nilai : Keberanian, bertanggungg-jawab. KBKK : Menjana Idea, Mendengar dengan berkesan. |
Langkah
1
(15minit) |
Aktiviti Bergotong-royong
Membersih
-kan Bilik Darjah
• Bina ayat secara lisan
|
1. Guru menunjukkan carta aktiviti
bergotong-royong membersihkan bilik darjah kepada murid. 2. Guru membimbing murid mencari kata kerja yang sesuai dengan gambar. 3. Guru menerangkan cara untuk menulis ayat dengan betul mengikut skema pemarkahan UPSR. 4. Guru memberi peluang kepada semua murid untuk membina ayat secara lisan. |
1. Murid melihat dan meneliti aktiviti yang terdapat
dalam carta yang ditunjukkan oleh guru. 2. Murid memberi jawapan mengikut bimbingan guru. 3. Murid mendengar penerangan guru dengan teliti dan bertanyakan soalan. 4. Murid membina ayat secara lisan. |
Strategi : Berpusatkan
guru dan murid. Kaedah : Sumbangsaran, bersoal jawab. ABM : Carta gambar. Nilai :
Menjaga kebersihan kawasan,
kerajinan, bertanggung- jawab, bekerjasama.
KBKK : Menghubung- kait. |
Langkah
2
(15minit)
|
Aktiviti Bergotong-royong
Membersih
-kan Bilik Darjah
• Menulis ayat tunggal atau ayat
majmuk
|
1. Guru menyuruh
murid secara bergilir-gilir menulis ayat berdasarkan carta aktiviti tersebut. 2. Guru bersoal jawab dengan murid tentang ayat yang ditulis oleh murid. 3. Guru memperbetulkan kesilapan yang dibuat oleh murid dan memberi markah kepada hasil kerja mereka. 4. Guru meminta semua murid membaca sekali lagi ayat-ayat tersebut. |
1. Murid menulis ayat di papan putih dengan penuh
perhatian menggunakanpen marker. 2. Muird menyatakan pemahaman mereka berkenaan ayat tersebut. 3. Murid mendengar penerangan guru dengan prihatin dan memcuba membuat pembetulan ayat.
4. Murid membaca ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
|
Strategi : Berpusatkan murid dan guru.
Kaedah : Bersoal jawab, latih tubi. ABM : Carta, pen marker. Nilai : Prihatin, bertanggung-jawab. KBKK : Menghubung- kait, mencatat maklumat, rasional. |
Langkah
3
(15minit)
|
Aktiviti Kumpulan
• Menulis 5 ayat dalam kertas
majong secara bekerjasama
•Membaca 5 ayat yang dihasilkan
|
1. Guru memberi tugasan kepada
murid mengikut kumpulan. 2. Guru meminta muird berbincang dalam kumpulan bagaimana menulis 5 ayat berdasarkan gambar (Suasana di Perpustakaan).
3. Guru berbincang bersama murid
mengenai hasil
perbincangan mereka. 4. Guru membetulkan kesilapan yang dibuat oleh murid. |
1. Murid membaca dan memahami tugasan yang diberi.
2. Murid berbincang dalam kumpulan menulis 5 ayat berdasarkan gambarmengikut pemahaman mereka. 3. Murid berbincang dengan guru mengenai ayat yang dihasilkan. 4. Murid mendengardengan prihatin dan melihat kesilapan yang dibuat dan membuat pembetulan. |
Strategi : Berpusatkan murid.
Kaedah : Perbincangan, latih tubi. ABM : Gambar, pen marker, kertas majong. Nilai : Bekerjasama, bertanggung-jawab, tolong-menolong, prihatin. KBKK : Menjana idea, menghubung -kait, mencatat maklumat. |
Langkah
4
(10minit)
|
Aktiviti Pengukuh
-an dan pengayaan diri murid |
1. Guru mengedarkan lembaran kerja
sebagai aktiviti pengukuhan dan memberi arahan kepada setiap murid.
2. Guru meronda dan membimbing murid yang menghadapi masalah. 3. Guru meminta murid menghantar lembaran kerja. 4. Guru memberi latihan pengayaan kepada murid yang selesai tugasannya. |
1. Murid menulis 5 ayat dalam lembaran kerja
masing-masing.
2.
Murid bertanyakepada guru jika menghadapi
masalah. 3. Murid menghantar lembaran kerja. 4. Murid yang selesai tugasannya dengan awal membuat latihan pengayaan diri. |
Strategi : Berpusatkan murid.
Kaedah : Latih tubi. ABM : Lembaran kerja. Nilai : Bertanggung-jawab, prihatin. KBKK : Menjana idea, menghubung -kait. |
Penutup
(2
minit)
|
Rumusan guru
|
1. Guru membuat rumusan berkaitan
topik yang telah dipelajari.
|
1. Murid mendengar rumusan guru dengan berkesan.
|
Strategi : Berpusatkan
guru dan murid. Kaedah : Bersoal jawab. ABM :
Carta.
Nilai : Prihatin. KBKK : Mengingat kembali. |
Syabas, RPH yang cikgu sediakan sangat lengkap..
ReplyDeleteThank you!
ReplyDeleteRPH cikgu sangat berguna kepada saya. terima kasih atas pengkongsian anda.
ReplyDeleteTerima kasih....
Deletethanks for sharing
ReplyDeleteSame to you
DeleteRPh yang lengkap, usaha lagi!
ReplyDeleteharap ciku boleh memberi komen kepada saya blog saya:
http://tangeokhwa1963.blogspot.com/
Terima kasih. Saya akan layari blog anda dan memberi komen.Sama-sama berusaha lagi!
DeletePaparan yang menarik. teruskan usaha anda .
ReplyDeleteTerima kasih.
DeleteBagus, teruskan usaha cikgu.
ReplyDeleteSama-sama kita berusaha lagi.
ReplyDelete